Опубликованы статьи Виктории Денисовой: “Towards a Cognitive Distortion Conditional” и «Когнитивные нарушения, искажения и логические ошибки: эпистемологический анализ»
В журнале “Manuscrito” (Бразилия) и в журнале «Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке» опубликованы статьи стажера-исследователя МЛ ЛогЛингФФ Виктории Денисовой.
В журнале “Manuscrito” (Бразилия) и в журнале «Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке» опубликованы статьи стажера-исследователя МЛ ЛогЛингФФ Виктории Денисовой.
Denisova V. Towards a Cognitive Distortion Conditional // Manuscrito. 2025. Vol. 48. No. 1. P. 1-25. doi
Аннотация:
Cognitive distortions, systematic biases in thinking that lead to erroneous beliefs and emotional distress, are challenging to identify and address due to their extensive variability and context-dependent nature. This paper explores the limitations of traditional approaches, such as Beck’s cognitive model of depression, in consistently detecting these distortions across diverse therapeutic settings. This approach uses conditional statements to help reframe distorted thoughts. It is based on relevance theory, which emphasizes how context and cognitive effects play a crucial role in effective communication. By focusing on the pragmatic relationships within conditional statements, therapists may better understand and address distorted thinking patterns. This approach aligns with non-labeling strategies in Cognitive Behavioral Therapy (CBT) and Rational Emotive Behavior Therapy (REBT), fostering a more collaborative therapeutic process. The synthesis of conditional statements with relevance theory offers a structured framework for addressing cognitive distortions, potentially improving therapeutic interventions.
Денисова В. Г. Когнитивные нарушения, искажения и логические ошибки: эпистемологический анализ // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2025. № 2. С. 99-107.
Аннотация
В статье с точки зрения эпистемологического анализа рассматривается проблема разграничения понятий «когнитивные нарушения», «когнитивные искажения» и «логические ошибки». Автор подчеркивает их различное происхождение, природу и контекст для процессов познания. Когнитивные нарушения связаны с дезадаптивными убеждениями и, как следствие, с наличием психических нарушений, когнитивные искажения – с эвристиками в условиях неопределенности, а логические ошибки – с нарушением правил аргументации. На основе работ ван Ламбалгена и Стеннинга подтверждается тезис о том, что эпистемологический анализ когнитивных процессов требует учета не только логической структуры аргументов, но и контекстуальных и когнитивных факторов.