Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.

  • A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Опубликована статья Ангелины Бобровой с соавторами

В журнале «Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication» опубликована статья Ангелины Бобровой с соавторами «Internet meme transformation rules: A view from Peirce’s semiotics».

Abstract
Internet memes – images and GIFs – have become part of internet pop culture and are here to stay. Memes’ success as an online communication phenomenon is due, to some extent, to the fact that memes are self-explanatory. Indeed, messages conveyed in memes, however complex, are instantaneously grasped. The themes that memes cover can be casual or serious, but the humour and wit they radiate diffuse the tension of most sombre topics. However, it is unclear what makes a particular meme popular or, as they say, viral. Notably, when using the word viral to refer to a meme, internet users inadvertently uphold the take on memes as gene-like units of information that evolve as quasi-biological entities. In this article, the authors intend to move away from this approach and investigate memes from a semiotic and logical perspective. To do that, the authors deploy Peircean terminology that helps position memes in the sphere of signs and analyse meme structure using both ‘icon–index–symbol’ and ‘token-type’ classifications, as well as ‘the habit of inference’ concept. This analysis allows them to describe the mechanics of meme transformation and define the boundaries that memes do not cross.

Lukianova N., Bobrova A., Fell E. Internet meme transformation rules: A view from Peirce’s semiotics // Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication. 2025. doi: https://doi.org/10.1386/ejpc_00060_1